دنیای سرگرمی


دنیای سرگرمی

فقط چند دقیقه برای داشتن سرگرمی وقت بگذاریم


مازیار سردار ایرانی

قسمت كوهستانی سرزمین طبرستان بنا به وضع طبیعی و جغرافیایی خویش و با توجه به پایداری و مقاومت مردانش توانست تا دو قرن بعد از حمله اعراب به ایران در برابر لشكر اسلام مقاومت نماید. با برانداختن سلسله امویان توسط ابومسلم مروی خراسانی و به روی كار آمدن عباسیان، آنها توانستتند پس از چند لشكركشی به طبرستان و این نواحی رخنه كنند. اما مردم طبرستان در یك شورش همگانی به رهبری "ونداد هرمز" ( كه مازیار از نیای وی بود ) استقلال طبرستان را برپاداشتند.

 
در تاریخ
 طبرستان آمده است كه ونداد هرمز با مردم خویش پیمان بست كه در یك زمان بر تازیان شهر بشورند و هرطبرستانی در هر جا كه چشمش بر پیروان خلیفه افتاد وی را بكشد و در یك روز، شهر از پیروان خلیفه تهی شد. پس از مرگ ونداد هرمز، " كارن " به جای پدر تكیه زد كه درگیر اختلافات داخلی شد و در جنگ با یكی از شاهان محلی به نام شهریار كشته گشت و فرزندش " مازیار" به اسیری رفت. مازیار به حیله ای از چنگ شهریار گریخت و به بغداد نزد مامون خلیفه بغداد رفت.


در آنجا با منجمی به نام " بزیست فیروزان" آشنا و به 
خلیفه معرفی شد، خلیفه نیز فرمان داد مسلمانی به او عرض دادند. مازیار نیز اسلام قبول كرد و مامون او را محمد مولی امیرالمومنین نام نهاد. مازیار با حمایت خلیفه به حكمرانی طبرستان، رویان و دماوند رسید.



مازیار نخستین كسی از خاندان كارن است كه 
دین اسلام پذیرفت، حال آنكه بر ونداد هرمز جد و كارن پدر او هر چه اسلام عرضه كردند نپذیرفتند و تا پایان عمربر دین زرتشتی باقی ماندند. قبول اسلام به وسیله مازیار در علی الظاهر در اوایل سال ۲۱۰ یا اواخر سال ۲۰۹ صورت گرفت. مازیار همین كه مالك طبرستان شد پایه های قدرت خویش را مستحكم كرد و سیرت جد خود ونداد هرمز را در پیش گرفت و بر آن شد كه به مقاومت دست زند و ازاینجا باید دریافت كه اسلام آوردن او نیز مانند باقی ایرانیان آن زمان امری ظاهری و مصلحتی بود كه این دراعمال مازیار بر ضد مسلمین كاملاً واضح و مشخص است.


در آن زمان مازیار از سایر مرزبانان آن ناحیه مطالبه خراج 
كرد و همگی را به خود دشمن نمود تا اینكه ایشان به مامون از ظلم او شكایت نوشتند. مامون نیزفرستادگانی به آن نواحی فرستاد تا از اوضاع اطلاع یابند. مازیار نیز دستور داد زمانی كه فرستادگان خلیفه به اولین شهر رسیدند، تمام مردم با لباس سپید و نیزه ای در دست بر سر راهشان بایستند، ترفند مازیار كارگشا گشت و فرستادگان در گزارش خود برای خلیفه شمارسربازان مازیار را زیاد گزارش دادند و همچنین به مامون خبر دادند كه مازیار خلع طاعت كرده و به همان دین زرتشتی بازگشته و به مسلمانان ظلم و جور می كند.


در آن زمان مامون عازم روم بود و مازیار از این 
فرصت استفاده نموده و براهل آمل، ساری و رویان كه غالباً مسلمان بودند شورید و آنها را از بین برد. آنگاه حصارهای ساری و آمل را تعمیركرد و در كوهستانها قلعه ساخت و به محكم كردن شهرها و راه ها پرداخت. مسجدها را ویران كرد و آثار اسلام را از میان برد. زمینهای كشاورزی را كه قبلاً در اختیار مسلمانان بود از آنها گرفته و به ایرانیان واگذار كرد.


تا اینكه خبر به معتصم جانشین مامون 
رسید. معتصم دستور داد تا مازیار را دستگیر كنند. سرانجام شورش مازیار با فریب برخی نزدیكانش به وسیله خلیفه به پایان رسید. زمانی كه لشكریان خراسان به مازندران رسیدند، خیانتكاران مازیار را تحویل نیروهای تازیان دادند تا نزد خلیفه ببرند.


زمانی كه مازیار به نزدیكی سامرا رسید خواستند 
مانند بابك وی را نیز با پیل درون شهر بگردانند پیل را نزد مازیار بردند اما مازیار كه شنیده بود بابك را با همین پیل درون شهر برده بودند سوار پیل نشد و گفت من در اندازه ای نیستم كه بر جای بابك خرمی تكیه كنم.

 

در پایان به دستور خلیفه، مازیار را چهارصدوپنجاه تازیانه زدند تا وی بمرد. مازیار را پس از مرگ بر همان داری كردند كه جنازه بابك هنور بر آن بود.

 

مورخان تازی گویند پس از چندی رویدادی شگفت انگیز روی داد و تن مازیار و یك سردار رومی كه او نیز بر دار شده بود هر دو  به سوی تن بابك خم شدند گویی در حال كرنش بودند.


منابع :

 

 

goodboy1361.mihanblog.com



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: محمدرضا قربانی | تاريخ: یک شنبه 23 مهر 1391برچسب:مازیار سردار ایرانی, | موضوع: <-CategoryName-> |